Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: De mobiliteit van een reislustige periode - episode 2 toegevoegd

  1. #1
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.277
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard De mobiliteit van een reislustige periode - episode 2 toegevoegd

    Vrienden van de Audiliefde en onze autohobby!

    Een aantal van jullie is er al langer van op de hoogte dat de mrs. en ik in 2023 een jaar lang sabbatical hebben gehad. Een jaar waarin we acht mooie reizen hebben gemaakt, met tussendoor telkens weken thuis.

    Nu ben ik er eindelijk aan toegekomen daaruit de auto- c.q. mobiliteitgerelateerde verhalen eens wat uit te typen en plaatjes bij de praatjes te uploaden. Wat begon als de gedachte van één post, is uit de bocht gevlogen naar ietsie-pietsie méér inhoud en méér foto’s dan vooraf gedacht. Daarom maak ik er een mooie vakantieserie van

    Hierna volgen acht posts met telkens één reis en twee ‘toegiften. Om de paar dagen vul ik een volgende post; zie de reserveringen die meteen aanmaak.
    1. Wintersport Oostenrijk & Italië
    2. Fly-drive Zuid-Afrika
    3. Fly-drive Zuidwest USA
    4. Cruise Noorwegen
    5. Cabriotocht Duitsland, Oostenrijk & Italië
    6. Fly-drive Canada
    7. Groepsreis Japan
    8. Fly-drive Kuala Lumpur, Australië & Nieuw-Zeeland
    9. Dealerbezoeken worldwide
    10. Nakomertje: Cyprus (2024)




    De mobiliteit van een reislustige periode!

    Naast 21.000km met de A6 en 2.500km met de A3 in kalenderjaar 2023, hebben mrs. en ik heel wat afstanden afgelegd met ander vervoer. Opgeteld bij de 178.600 kilometer die Polarsteps heeft ‘gelogd’ van onze reizen, maakt dat zo’n 200.000 kilometer in één jaar. Met eigen auto’s, huurauto’s, vliegtuigen, helicopters, treinen, trams, bussen, veerboten, cruiseschip, Zodiacs, gondels, taxi’s, huurfietsen en niet te vergeten de benenwagen!

    Voor de liefhebbers hier een kijkje in onze ‘mobiliteit’ van de reizen die we hebben gemaakt. Voor liefhebbers die méér willen weten, zoek mij onder mijn echte naam maar op op Polarsteps.

    Naast al onze reisverhalen verdienen vrienden Tim, Vincent en Patrick veel dank voor de vele Amsterdam-shuttles die zij hebben gereden om ons weg te brengen en weer op te halen. Telkens met mijn eigen A6, die ze tijdens onze reizen ook lekker zelf konden gebruiken. Dat leverde zeker leuke en minder leuke (in de periode dat de A6 oliesensor-perikelen had (zie A6-topic zelf) whatsappjes op. Maar al met al vooral hele fijne vriendendiensten en o zo lekker ontspannen om op Schiphol je eigen trots te zien verschijnen, in te stappen en te worden gereden. Ondanks iedere keer dik tevreden te zijn geweest met de huurauto op reis, ben je dan toch telkens extra blij met het comfort en de luxe van zo’n A6 thuis weer.

    Résumé van alles:
    - 21 keer in een vliegtuig,
    - 2 keer in een helicopter,
    - 14 nachten op een cruiseschip,
    - bijna 23.000 kilometer in 8 verschillende huurauto’s,
    - zo’n 5 keer met huurauto op een veerboot,
    - héél vaak op een excursieboot – van Zodiac tot meerdeks,
    - bijna 10 keer in een safari-jeep – meestal Toyota LandCruiser,
    - héél vaak in een excursiebus – van 7-persoons tot 50+ persoons,
    - vaak met de metro in diverse wereldsteden,
    - meerdere keren huurfietsen in grote steden,
    - drie dagen Cable Cars in San Francisco,
    - tientallen gondels – van reguliere skilift tot bijzondere uitkijkpunten,
    - zo’n 5 keer in de Shinkansen supersnelle ‘kogeltrein’,
    - 2 keer een ‘Great Journey scenic train’ in Nieuw-Zeeland,
    - ongeveer 10 keer met ‘regulier’ OV – trein of bus,
    - zo’n 5 keer hop-on-hop-off bus,
    - kleine 10 keer taxi,
    - 1 keer te paard,
    - en duizend(en) kilometers gelopen!

    Tenslotte, de benzineprijzen die in alle bezochte landen buiten Europa toch wel plezieriger waren dan dichter bij huis. Uiteenlopen van minder dan één euro per liter (USA) tot zo’n € 1,30 (Australië) en de andere landen daar tussenin.
    Laatst gewijzigd door ketelapper; Vandaag om 07:57.
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  2. #2
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.277
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: De mobiliteit van een reislustige periode

    Episode 1 - Wintersport

    Januari 2023
    Oostenrijk en Italië met eigen auto Audi A6

    De eerste reis was drie weken op wintersport. Ook de tijd om ‘af te kicken’ van mijn 100-urige werkweken en om de rest van het jaar te gaan plannen. Onze eerste halte was het vaste hutje op de berg in Königsleiten (AT).

    Na twee weken zijn we doorgereden naar Alpe di Siusi /Seizer Alm (IT), waar Audi-vriend Jürgen @JM A7 met zijn mrs. een extra kamer voor ons in het hotel hadden geboekt. Gezellig om daar nog extra dagen samen te skiën!

    Met de A6 in totaal 2.151 kilometer gereden. Inclusief afdaling uit Königsleiten naar Gerlos met sneeuwkettingen vanwege hele intensieve sneeuwval die reisdag.

    Ander vervoer? Ski’s en skiliften.







    Laatst gewijzigd door ketelapper; 01-07-24 om 15:15.
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  3. #3
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.277
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: De mobiliteit van een reislustige periode

    Episode 2 - Zuid-Afrika

    Maart 2023
    Fly-drive Zuid-Afrika, eSwatini, Lesotho met huurauto Toyota Urban Cruiser

    Vier weken rondreis door Zuid-Afrika. Een route van Johannesburg, via de panorama-route naar Krugerpark, naar eSwatini (Swaziland), via Golden Gate Park naar Lesotho en door naar de Zuidkust, hier van Addo Elephant Park de tuinroute en de wijnroute richting het Westen om te eindigen in Kaapstad. Helaas hebben we de ‘wijntram’ van Franschhoek niet ingepland gekregen, maar wel met de huurauto wijnhuizen van Stellenbosch kunnen bezoeken.

    Die huurauto werd keurig netjes op dag 3 bij het hotel bezorgd. Op dag 1 zijn we op het vliegveld opgehaald door de host van de eerste accommodatie. Op dag 2 hebben we met een gids in zijn Toyota-busje excursie door Johannesburg en Soweto gedaan. Vanaf dag 3 dus zelf rijden, linksverkeer natuurlijk. Al binnen een paar kilometer werd ik opzij gemaand door een politieman… Ai… ik bleek niet volledig gestopt te zijn bij een stopbord. Uiteindelijk een schappelijk gesprekje dat zonder boete of smeergeld afliep. Koers naar het Kruger-park en vervolgens al die andere mooie plaatsen. Wij krijgen er echt géén genoeg van om in de natuur wilde dieren te spotten. Hoogtepunt was een luipaard die in een boom een versgevangen kudu aan het eten was. Rauwe, rode steak met een genietende bek erboven.

    In de tijd voor onze reis had het enorm veel geregend. Dusdanig veel dat er ergens ook een weg grotendeels onbegaanbaar was geworden… en uiteindelijk leidde de navigatie ons toch naar die weg toe. Na een paar uur dwalen tussen de ’potholes’ en modderpoelen door, hebben we de reisorganisatie gebeld dat we de geplande accommodatie echt niet zouden gaan bereiken. Plan gemaakt dat we doorreden naar de accommodatie van de dag erna. Gelukkig per kerend telefoongesprekje bevestiging dat we op de volgende plek al welkom waren. Na toch wel wat gespannen momenten als je uiteindelijk in de schemering nog in onverhard gebied zit, waren we enorm opgelucht toen we een kwartiertje voor sluitingstijd van de receptie binnenkwamen. Dit was meteen de meest penibele ervaring van het hele jaar.

    Met de opening van het nieuwe Formule 1 seizoen de NordVPN goed kunnen testen. Jawel hoor, hele jaar door perfect overal op de wereld de races kunnen kijken en Olav Mol via Grand Prix Radio-app erbij voor het commentaar.
    Op de dag van vertrek was het nieuwe seizoen van ‘Drive to survive’ op Netflix verschenen. Dat heb ik in de wifi van de Schiphol-lounge net voor vertrek helemaal gedownload.

    In het autothema heb ik het automuseum in Franschhoek bezocht; de privé collectie van een rijke ondernemer uit het verleden daar. De mrs. heeft even een uurtje buiten in de zon zitten wachten tot ik was uitgekeken.

    In totaal 23.437 kilometer afgelegd volgens Polarsteps. Daarvan waren 5.205 kilometer met de huurauto. Dat was een hele vette (ahum ) Toyota Urban Cruiser! Klein maar dapper karretje. Door hevige regenval kort voor ons bezoek hebben we best wat uitdagende trajecten gehad in de verschillende reservaten. Onverharde paden vol gaten, kuilen, plassen en blubber waar een Audi A6 allroad quattro zijn mouwen voor zou moeten opstropen… overwonnen wij met de voorwielaangedreven mini-jeep. Na vier weken wel pijn aan mijn vingers van het plastic stuur en groot verlangen in mijn rug naar de comfortstoelen in de auto thuis weer.

    Ander vervoer? Uiteraard vliegtuig, maar leuker waren de jeeps waarmee we safari’s hebben gedaan en de gondel om de Tafelberg op te gaan. Het bootje naar Robbeneiland konden we helaas niet nemen De geboekte excursie is drie dagen op rij niet doorgegaan vanwege te ruige zee. Jammer! De dag met een LandCruiser over de onverharde Sani Pass bergweg naar hoogvlakte in Lesotho vergeet ik nooit meer, geweldig mooi en spannend.
































    Laatst gewijzigd door ketelapper; Vandaag om 07:57.
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  4. #4
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.277
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: De mobiliteit van een reislustige periode

    Episode 3 - Zuidwest USA

    Volgt weer een paar dagen na vorige reis.
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  5. #5
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.277
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: De mobiliteit van een reislustige periode

    Episode 4 - Noorwegen

    Volgt weer een paar dagen na vorige reis. Dit zal dan rond 8 juli zijn inmiddels. Veel boot, weinig auto.
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)


  6. #6
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.277
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: De mobiliteit van een reislustige periode

    Episode 5 - Cabriotocht

    Volgt weer een paar dagen na vorige reis. Ik vermoed dat dit verslag het meest nadrukkelijk auto-gerelateerd zal zijn Is toch een echte roadtrip geweest!
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  7. #7
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.277
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: De mobiliteit van een reislustige periode

    Episode 6 - Canada

    Volgt weer een paar dagen na vorige reis. Halverwege juli zitten we dan, exact één jaar ná de reis zelf.
    Laatst gewijzigd door ketelapper; 01-07-24 om 15:06.
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  8. Ad
  9. #8
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.277
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: De mobiliteit van een reislustige periode

    Episode 7 - Japan

    Volgt weer een paar dagen na vorige reis. Spoiler: dit was by far het meest bijzonder van het hele jaar.
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  10. #9
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.277
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: De mobiliteit van een reislustige periode

    Episode 8 - Kuala Lumpur, Australië en Nieuw-Zeeland

    Volgt weer een paar dagen na vorige reis. Tip: de Great Ocean Road is écht héél gaaf om te rijden! Dat dezen wij twee keer, zowel oost-west als de dag erna west-oost weer terug. En ja, dan ziet het er toch anders uit!
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  11. #10
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.277
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: De mobiliteit van een reislustige periode

    Episode 9 - Dealerbezoeken overal en nergens

    Volgt weer een paar dagen na vorige reis. Ik kon het niet laten en heb op meerdere plekken plaatselijke B dealer opgezocht.
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  12. #11
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.277
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: De mobiliteit van een reislustige periode

    Episode 10 - Cyprus

    Volgt weer een paar dagen na vorige reis. Min of meer een toegift waarmee ik klein beetje vals speel. Reis uit 2024 maar een Kia Picanto (spoiler alert) willen jullie ook niet missen!
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  13. #12
    RdR91's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2023
    Leeftijd
    33
    Posts
    394
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: De mobiliteit van een reislustige periode

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ketelapper Bekijk Berichten
    Episode 8 - Kuala Lumpur, Australië en Nieuw-Zeeland

    Volgt weer een paar dagen na vorige reis. Tip: de Great Ocean Road is écht héél gaaf om te rijden! Dat dezen wij twee keer, zowel oost-west als de dag erna west-oost weer terug. En ja, dan ziet het er toch anders uit!
    Wederom weer een zeer vermakelijk topic! Ontzettend gaaf dat je zoiets hebt kunnen doen zeg.

    En ik kan je de hand schudden met het berijden van de “Great Ocean Road”! Van oost naar west
    Audi A4 B9 Facelift Avant 35TFSI S-Edition 2021

  14. #13
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.277
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: De mobiliteit van een reislustige periode

    Leesvoer van tweede reis toegevoegd.
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •