Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Zachte pieptoon iedere 4 seconden

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2023
    Posts
    26
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Zachte pieptoon iedere 4 seconden

    Ik ben er achter gekomen dat ik een hele zachte korte pieptoon heb ongeveer iedere 4 seconden. Komt uit het dashboard. Met muziek aan of ramen open hoor je niets. Maar als je stilstaat, en zelfs de radio uitdoet hoor je een hele zachte korte pieptoon welke zich blijft herhalen iedere 4 seconden. Gisteren nog even getest met de motor uitzetten en sleutel eruit. Piepen blijft doorgaan(na 1 minuut maar uit de auto gegaan). Het is echt heel zacht dus normaal zou het niet eens opvallen maar nu ik het weet wordt het irritant. Audi A4 B8(B8,5) facelift uit 2012 1.8 automaat.
    Maar waar komt deze piep vandaan en waarom?
    Laatst gewijzigd door Draconian; 31-05-24 om 05:03.

  2. #2
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.614
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Zachte pieptoon iedere 4 seconden

    Is het luider uit de buurt van de klokkenwinkel?
    De computer (laten) uitlezen is geen slecht idee.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2023
    Posts
    26
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Zachte pieptoon iedere 4 seconden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten
    Is het luider uit de buurt van de klokkenwinkel?
    De computer (laten) uitlezen is geen slecht idee.
    Uitlezen net gedaan. Heb zelf de spullen ervoor. Geen gekke dingen gevonden.
    De dealer zei vrijdag dat het communicatie is van het alarmsysteem. Zoals ik al zei is het zeer zacht. Het is dat ik het nu weet, en dan erop let. Maar dan moet het wel stil zijn.
    Laatst gewijzigd door Draconian; 02-06-24 om 11:03.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2023
    Posts
    26
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Zachte pieptoon iedere 4 seconden

    Update:
    Ik heb gevonden wat het is. Volgende week maken. Computer nogmaals volledig uitgelezen met mijn laptop. De elektrische waterpomp geeft problemen zie ik. Er zitten 2 waterpompen in de Audi A4. Een tandwiel aangedreven, en een elektrische. De elektrische is om het koelwater heel snel door je systeem te pompen. Soort boost zei de dealer. Als ik mijn temperatuur lager zet dan de temperatuur buiten, is het hele zachte piepen ook verdwenen. Maar zet ik de temperatuur hoger dan wilt de elektrische waterpomp sneller verwarmen. Onderdeel is besteld plus 5 liter nieuwe koelvloeistof long life. Het piepen is zo zacht dat je het niet hoort met rijden op klinkers of op de snelweg omdat de omgevingsgeluiden harder zijn. Maar als iemand anders ook zoiets heeft dan weet je waar je waarschijnlijk moet zoeken. Het heet als artikel Hulpwaterpomp (koelwatercircuit).
    https://www.winparts.nl/koelsysteem-.../p1731529.html

    Ik blijf het wel bijzonder vinden dat de dealers die ik gebeld heb niets weten. Technische kennis komen ze dan tekort. Dit euvel is zo onbekend. Alleen met uitlezen van de computer zie je dat er storingen zijn met de hulpwaterpomp. Een dealer leest uiteraard altijd uit. Maar dat zoiets een heel zacht piepje veroorzaakt vanuit het dashboard(computer) weet niemand. Je hoort het ook alleen als je temperatuur in de auto flink hoger staat dan buiten. Gisteren weer getest met mijn vrouw ernaast want ze geloofde het ook niet Na het piepen op 16 graden gezet, en het was weer verdwenen.

    Nog even gekeken hoe simpel werk het is. Plastic clipje, en het onderdeel is los van de beugel. Slangen eraf en wisselen maar. Mooi klusje voor de dinsdagavond. Computer resetten zodat de storing ook weg is uit het systeem.
    Laatst gewijzigd door Draconian; 15-06-24 om 05:57.

  5. #5
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    51
    Posts
    472
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Zachte pieptoon iedere 4 seconden

    Ik keek toevallig de video van Rijt vandaag en daar was volgens mij iets vergelijkbaars aan de hand. Bleef ook een klein pompje draaien: https://youtu.be/RpTQldE2E0I?si=TRFZg1-rgcFqKTv3&t=594
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2023
    Posts
    26
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Zachte pieptoon iedere 4 seconden

    Opgelost! Was een klusje van niets want je hoeft de slangen niet los te halen. Het gaat alleen om de onderkant. Bovenkant is niets anders dan een kapje waar de slangen op zitten. Dus 4 schroeven los. Beetje koelvloeistof komt er maar uit vanwege vacuüm. Deksel zit nog op het reservoir. Dan het plastic beugeltje even overzetten op de nieuwe en monteren maar. Alles getest en storing is weg. Geen pieptoon meer. Computer uitgelezen en alles in orde. Ook geen lekkage.

    De oude hulpwaterpomp was dus helemaal vastgelopen. Geen beweging meer in. Flink troep erin ook. Hoe kan dat?
    Op de foto's zie je megaveel rotzooi zitten. Reservoir ook een keer schoonmaken dan? Dat daar misschien ook troep in zit.
    photo_2024-06-18_18-55-53 (2).jpg
    photo_2024-06-18_18-55-53.jpg

    Even aan het kloppen geweest. Gewoon gekristalliseerd de koelvloeistof.
    Alles eruit gekregen. De oude draait ook weer als nieuw. Wel vaag hoe zoiets kan gebeuren.

    photo_2024-06-18_19-42-19.jpg
    Laatst gewijzigd door Draconian; 18-06-24 om 18:50.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •