Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Revisiemotor plaatsen of motor reviseren? 1.8 TFSI CDHA

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2021
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Revisiemotor plaatsen of motor reviseren? 1.8 TFSI CDHA

    Beste allemaal, ik rijd nu ook al geruime tijd met olieslurpende A4 B8 Avant rond. Daar komt nu een licht rateltje bij als ik laag in de toeren op het gas ga en daarom verdenk ik ook de nokkenasketting en spanner.
    1.8 TFSI met motorcode: CDHA en 180.000km op de teller.

    Nou zijn er twee smaken om dit aan te pakken. En ik wilde even sparren over wat het beste is en wat erbij komt kijken.

    Optie 1: Revisie motor plaatsen.
    - Koop een gereviseerd blok 1.8TFSI
    - Oude motor eruit takelen, nieuwe motor erin takelen.
    - Waar zitten hier de onvoorziene problemen? Vooral voor elektronische problemen ben ik bang, moet ik veel nieuw inleren via VCDS of zelfs in de ecu o.i.d.?
    - Welke motor codes kan in plaats van mijn CDHA plaatsen?

    Optie 2: Revisie kit bestellen
    - Toevallig heb ik revisiekits voorbij zien komen op de duitse ebay. Met nieuwe zuigers + ringen en allerlei benodigde pakkingen.
    - Waar ik bang voor ben is dat daar zuigers in gaan die niet beter zijn dan de bestaande, dus met straks hetzelfde probleem.
    - Verder zit ik dan nog steeds met een verdachte nokkenasketting en/of spanner maar dat kan ik ook apart aanpakken natuurlijk.
    - Ook zullen hier dan nog die mooie verkoolde kleppen in zitten waar ik al tijden mee rond rijd.
    + Pluspunt is dat ik zo zeker weet dat de motor bij de elektronica in de auto past. Het is immers nog steeds dezelfde motor.


    Met auto's heb ik gewoon geen ervaring als het gaat om een nieuwe motor plaatsen. Kan dat 'zomaar'? Bij motorfietsen, mijn werkgebied, kan ik dit gewoon allemaal zelf makkelijk inschatten. Maar zeker wat oudere motoren zijn lekker eenvoudig en mechanisch, en een VCDS is daar helemaal geen ding. Al is dat tegenwoordig ook al wel weer anders zeker bij de moderne Europeanen.

    Wie kan mij vertellen of het goed te doen is om een revisieblok te plaatsen?
    Alvast bedankt! -Alex

  2. #2
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.308
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard re: Revisiemotor plaatsen of motor reviseren? 1.8 TFSI CDHA

    Met een revisie blok wissel je alleen draaiend gedeelte plus kop, de rest zet je over van je oude motor na het schoonmaken ervan, niets inleren dus , hooguit wat foutcodes wissen. Mits alles goed zit natuurlijk.
    Houd wel rekening met extra kosten van pakkingen, seals, andere onderdelen om te vervangen omdat je er nu eenmaal in bent zoals een 2 massa vliegwiel en koppeling bijv.

    Kijk of vraag anders eens bij van kronenburg, ook hartog tuning in alkmaar heeft veel ervaring met deze motoren, die hebben zelfs een ombouw for life op de website met eigen zuigers.

    https://www.vankronenburg.nl/

    https://hartogtuning.nl/
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  3. #3
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    1.053
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Revisiemotor plaatsen of motor reviseren? 1.8 TFSI CDHA

    Mannen, denk ff aan de bron van het probleem.. olie schaarste agv te lage oliedruk, cq oliepomp probleem! Ik heb een vriendin van me laatst geadviseerd het 1.8 blok geheel te vervangen. Dure operatie (7,5k), maar is meer dan de kosten waard omdat de auto het waard was.

    Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
    A6 50TDI Quattro (C8/4K) + TTS Quattro (8J)

  4. #4
    Jay47's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2017
    Leeftijd
    44
    Posts
    309
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Revisiemotor plaatsen of motor reviseren? 1.8 TFSI CDHA

    Heb je foutmeldingen? Weet je zeker dat het niet bijv je inlaatspruitstuk of PCV klep is? Dat zijn ook oorzaken die olie slurpen.
    Laatst gewijzigd door Jay47; 29-06-24 om 15:51.

  5. #5
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.308
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Revisiemotor plaatsen of motor reviseren? 1.8 TFSI CDHA

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robby70 Bekijk Berichten
    Mannen, denk ff aan de bron van het probleem.. olie schaarste agv te lage oliedruk, cq oliepomp probleem! Ik heb een vriendin van me laatst geadviseerd het 1.8 blok geheel te vervangen. Dure operatie (7,5k), maar is meer dan de kosten waard omdat de auto het waard was.

    Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
    Tja, het probleem is dicht koekende olie schraapveer, dus een revisie motor die met standaard zuigers is uitgevoerd neem je het probleem maar slechts 100.000 km weg en begint het circus weer.
    De zuigers van hartog op de standaard drijfstangen is een mooie optie, turnkey afgeleverd voor 4250.
    Daar zou ik meer vertrouwen in hebben.

    https://hartogtuning.nl/?p=1171
    Laatst gewijzigd door Rol-Co; 29-06-24 om 16:59.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2021
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Revisiemotor plaatsen of motor reviseren? 1.8 TFSI CDHA

    Hey bedankt allemaal al voor de reacties. Zoals Rol-Co zegt verdenk ik inderdaad de olie schraapveren. Bekent probleem immers. Geen (relevante) fout codes verder.

    Ik heb hartog inderdaad overwogen mede omdat dit denk ik de meest betrouwbare oplossing is. Echter de prijs is de helft van de waarde van de auto.

    De revisie motor is 2500€ en quote: “voorzien van zuiger modificatie waardoor het olieprobleem opgelost is.” Reken nog €500 klein materiaal. Scheelt toch al.
    En als ik zo hoor, dan kan ik dat dus redelijk zelf. Zonder elektronische problemen.

    Probleem is ik vind alleen maar motoren met motor code CAB of CDA. Kan dat zomaar uitgewisseld?

  7. #7
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.308
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Revisiemotor plaatsen of motor reviseren? 1.8 TFSI CDHA

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AlexGT Bekijk Berichten
    Hey bedankt allemaal al voor de reacties. Zoals Rol-Co zegt verdenk ik inderdaad de olie schraapveren. Bekent probleem immers. Geen (relevante) fout codes verder.

    Ik heb hartog inderdaad overwogen mede omdat dit denk ik de meest betrouwbare oplossing is. Echter de prijs is de helft van de waarde van de auto.

    De revisie motor is 2500€ en quote: “voorzien van zuiger modificatie waardoor het olieprobleem opgelost is.” Reken nog €500 klein materiaal. Scheelt toch al.
    En als ik zo hoor, dan kan ik dat dus redelijk zelf. Zonder elektronische problemen.

    Probleem is ik vind alleen maar motoren met motor code CAB of CDA. Kan dat zomaar uitgewisseld?
    Niet gekeken he? 😉

    https://www.vankronenburg.nl/motoren...60pk-cdh-motor
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2021
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Revisiemotor plaatsen of motor reviseren? 1.8 TFSI CDHA

    Ja hier staat CDH bij als code. En daar onder in de beschrijving staat ook CDHA vermeld, wat de goede zou zijn.
    Echter hier staat niet bij dat er een ander type zuiger met schraapveer in zit.

    Bij een andere leverancier vond ik dan wel de tekst dat er een beter type zuiger in zit maar die motoren hadden dus andere codes de vraag is of dat kan.

    Vandaar mn vraag.
    Of begrijp ik je verkeerd?

  10. #9
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.308
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Revisiemotor plaatsen of motor reviseren? 1.8 TFSI CDHA

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AlexGT Bekijk Berichten
    Ja hier staat CDH bij als code. En daar onder in de beschrijving staat ook CDHA vermeld, wat de goede zou zijn.
    Echter hier staat niet bij dat er een ander type zuiger met schraapveer in zit.

    Bij een andere leverancier vond ik dan wel de tekst dat er een beter type zuiger in zit maar die motoren hadden dus andere codes de vraag is of dat kan.

    Vandaar mn vraag.
    Of begrijp ik je verkeerd?
    Met een andere motorcode kan je dus een andere compressieverhouding hebben of andere dingen die dan niet kloppen met jouw aanbouw spullen en ecu, dit zou ik nooit doen tenzij je alles uitgezocht hebt dat het kan. De ea888 motor is er inmiddels in 4 generaties en div pk versie dus ik denk onbegonnen werk.

    Het verhaal van de vernieuwde schraapveer is ook een prut oplossing heb ik begrepen, gaat langer mee maar ook geen 150000 km dus ja.... maar 1 belletje naar van kronenburg en je weet het, het is een gerenommeerd bedrijf dus wie weet wat er in zit. Gezien de kosten (3200+statiegeld+alles overzetten+inbouwen+ ruimte hebben+ac vullen enz) zou ik hem naar alkmaar rijden, voor 5 dagen andere leuke dingen doen en weer ophalen.

    Dit geld ben je toch kwijt, tenzij je verkoopt.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •