Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Tunen 3.2 FSI motor

  1. #1

    Standaard Tunen 3.2 FSI motor

    Ik weet dat de fsi motoren van audi prachtisch niet te tunen zijn, op mijn versie de Q5 3,2 v6 is slechts 15 pk te winnen.
    Welke kenner weet nog een wellicht mechanische manier om deze auto van meer vermogen te voorzien?

    Ik verneem het graag.

    Jeroen
    Zaandam

    Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.894
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Tunen 3.2 FSI motor

    Alleen geblazen motoren zijn eenvoudig te tunen. Ongeblazen motoren niet, grote kosten en kleine winst.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard Re: Tunen 3.2 FSI motor

    Je hebt gelijk, de TFSI versie is naar 435pk te tunen. Ik wacht nog een jaar en dan ruil ik hem in voor een tfsi versie. Overigens rijdt deze FSI motor heerlijk Er is niets mis mee en hij is aardig snel, dus ik hou het nog wel ff vol..
    Jeroen

    Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

  4. #4
    raze88's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    35
    Posts
    209
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Tunen 3.2 FSI motor

    Dure optie zou kunnen zijn een turbo of supercharger te laten monteren. Een A3 3.2 gaat hiermee met de nodige aanpassingen naar 410PK.

    https://www.audiblog.nl/2012/01/vide...3-2-met-410pk/
    Laatst gewijzigd door raze88; 02-07-18 om 11:43.
    Audi A4 b8 2.0TFSI S-Line 301PK | VW T-Roc R-Line

  5. #5

    Standaard Re: Tunen 3.2 FSI motor

    Volgens mij is deze Q5 3.2 S-line hier op het forum al eerder aan bod gekomen het kenteken RS-934-J staat me nog bij uit dat topic kwam uit Duitsland, via Denemarken en vervolgens Nederland en stond te koop bij "Autobedrijf Theunissen uit Ugchelen" in dit topic is e.e.a. te lezen: https://www.audiforum.nl/forum/audif...5-3-2-a-2.html

    eerder voorbij gekomen ik hoop dat je de destijds geconstateerde "gebreken" hebt kunnen uitonderhandelen?



    Citaat van koekkoek12:



    "Voor de mensen die het interessant vinden over hoe dit is afgelopen;

    Vandaag langs geweest bij de garage. Proefrit gemaakt en zelf geen hele gekke dingen geconstateerd. Het enige wat me opviel was dat het doek die ervoor kan zorgen dat het panoramadak wordt verduisterd niet aanwezig was. Deze is eruit gesneden waarschijnlijk. Bij het dichtdoen van het dak bewoog alleen een aluminium rail en het bijbehorende doek was niet meer aanwezig.

    Toen kwam de keurmeester. Jeetje wat een proces zo’n keuring. Erg vriendelijke en kundige mensen van Auto-Kennis trouwens.

    Het viel hem meteen op dat er schade is geweest doordat er kleurverschil zat tussen de delen van de auto. Ik kon t zelf trouwens amper zien, maar dat ligt aan mij. Schade bleek alleen niet ernstig, lasnaden waren nog intact en ook voor- en achterophanging zijn niet los geweest (was te zien toen hij op de brug stond). Waarschijnlijk alleen krasjes dus, niks ernstigs tot nu toe.

    Volgende wat opviel toen hij op de brug stond was dat de kabel van het systeem dat een waarschuwing moet geven als de remblokken af zijn was losgetrokken en met een tie-wrap was vastgemaakt aan een beugel bij de wielophanging. Remblokken waren inderdaad aan vervanging toe, en waarschijnlijk was het niet de bedoeling dat we daar achter kwamen. Bijzonder maar oké.

    Volgende punt kwam uit de controle met uitlezing dmv Vagcom. Auto gaf een foutmelding wat betreft de timing van de nokkenas in bank 1. Betreft inderdaad een probleem met de distributieketting die nu al tekenen van uitrekking begint te vertonen. Volgens de keurmeester liep de motor stationair ook niet helemaal 100% rustig.

    Na een grote test bleek de auto soms ook niet te starten. Dit komt omdat deze foutmelding na het wissen niet meer terugkwam in het systeem terwijl de tik duidelijk aanwezig was. De startmotor slaat zonder foutcodes op een gegeven moment gewoon af in de veronderstelling dat de motor is gestart. Dit is dan echter niet het geval. Keurmeester vermoed dat er nog wel eens gerommeld kan zijn met de vcds programmering. Foutcode zou met zo’n afwijking volgens hem zeker naar voren moeten komen, ook omdat de motor er niet soms niet door start.

    Volgende probleem kwam uit de uitlezing van verschillende computers. De keurmeester kwam erachter dat sommige waardes van km. standen wat door elkaar liepen. Dit kon nog wel eens duiden op een teruggedraaide teller. Dit kan nu nog echter niet met zekerheid worden gezegd. Dit wordt dinsdag as allemaal door de keurmeester gechecked dmv buitenlandse systemen.

    Laatste punt was dat de automaat soms een bonk bij het opschakelen (en bij het inschakelen van de achteruitrijversnelling) gaf. Lijkt alsof daar ook iets niet helemaal goed zit. Bak laten spoelen en olie verversen zou t kunnen oplossen.

    Al met al ben ik heel blij dat ik de aankoopkeuring heb laten doen. Ongelofelijk wat er dan aan het licht komt. Blijkt dus ook wel dat de 3.2FSI een onbetrouwbaar blok is, ook van bouwjaar 2012."
    Laatst gewijzigd door JINXED; 02-07-18 om 12:45.


  6. #6

    Standaard Re: Tunen 3.2 FSI motor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JINXED Bekijk Berichten
    Volgens mij is deze Q5 3.2 S-line hier op het forum al eerder aan bod gekomen het kenteken RS-934-J staat me nog bij uit dat topic kwam uit Duitsland, via Denemarken en vervolgens Nederland en stond te koop bij "Autobedrijf Theunissen uit Ugchelen" in dit topic is e.e.a. te lezen: https://www.audiforum.nl/forum/audif...5-3-2-a-2.html

    eerder voorbij gekomen ik hoop dat je de destijds geconstateerde "gebreken" hebt kunnen uitonderhandelen?



    Citaat van koekkoek12:



    "Voor de mensen die het interessant vinden over hoe dit is afgelopen;

    Vandaag langs geweest bij de garage. Proefrit gemaakt en zelf geen hele gekke dingen geconstateerd. Het enige wat me opviel was dat het doek die ervoor kan zorgen dat het panoramadak wordt verduisterd niet aanwezig was. Deze is eruit gesneden waarschijnlijk. Bij het dichtdoen van het dak bewoog alleen een aluminium rail en het bijbehorende doek was niet meer aanwezig.

    Toen kwam de keurmeester. Jeetje wat een proces zo’n keuring. Erg vriendelijke en kundige mensen van Auto-Kennis trouwens.

    Het viel hem meteen op dat er schade is geweest doordat er kleurverschil zat tussen de delen van de auto. Ik kon t zelf trouwens amper zien, maar dat ligt aan mij. Schade bleek alleen niet ernstig, lasnaden waren nog intact en ook voor- en achterophanging zijn niet los geweest (was te zien toen hij op de brug stond). Waarschijnlijk alleen krasjes dus, niks ernstigs tot nu toe.

    Volgende wat opviel toen hij op de brug stond was dat de kabel van het systeem dat een waarschuwing moet geven als de remblokken af zijn was losgetrokken en met een tie-wrap was vastgemaakt aan een beugel bij de wielophanging. Remblokken waren inderdaad aan vervanging toe, en waarschijnlijk was het niet de bedoeling dat we daar achter kwamen. Bijzonder maar oké.

    Volgende punt kwam uit de controle met uitlezing dmv Vagcom. Auto gaf een foutmelding wat betreft de timing van de nokkenas in bank 1. Betreft inderdaad een probleem met de distributieketting die nu al tekenen van uitrekking begint te vertonen. Volgens de keurmeester liep de motor stationair ook niet helemaal 100% rustig.

    Na een grote test bleek de auto soms ook niet te starten. Dit komt omdat deze foutmelding na het wissen niet meer terugkwam in het systeem terwijl de tik duidelijk aanwezig was. De startmotor slaat zonder foutcodes op een gegeven moment gewoon af in de veronderstelling dat de motor is gestart. Dit is dan echter niet het geval. Keurmeester vermoed dat er nog wel eens gerommeld kan zijn met de vcds programmering. Foutcode zou met zo’n afwijking volgens hem zeker naar voren moeten komen, ook omdat de motor er niet soms niet door start.

    Volgende probleem kwam uit de uitlezing van verschillende computers. De keurmeester kwam erachter dat sommige waardes van km. standen wat door elkaar liepen. Dit kon nog wel eens duiden op een teruggedraaide teller. Dit kan nu nog echter niet met zekerheid worden gezegd. Dit wordt dinsdag as allemaal door de keurmeester gechecked dmv buitenlandse systemen.

    Laatste punt was dat de automaat soms een bonk bij het opschakelen (en bij het inschakelen van de achteruitrijversnelling) gaf. Lijkt alsof daar ook iets niet helemaal goed zit. Bak laten spoelen en olie verversen zou t kunnen oplossen.

    Al met al ben ik heel blij dat ik de aankoopkeuring heb laten doen. Ongelofelijk wat er dan aan het licht komt. Blijkt dus ook wel dat de 3.2FSI een onbetrouwbaar blok is, ook van bouwjaar 2012."
    Ik lees heel veel schade-onlogische kilometerstand-gerommel met coderingen-import, en ineens is de motor slecht is de conclusie?

    Er wordt zo enorm veel aangeklooit met de import auto's dat het een klein wonder is dat er zo weinig brandend langs de snelweg staan, meer dan de helft van de geïmporteerde auto's van een paar jaar oud die wij zien zijn vieze goedkoop opgelapte teruggedraaide frikandellen, waarbij het niet aan de bouwkwaliteit, maar oplapkwaliteit ligt.

    Audi is populair, import gunstig, 1+1=2, allerlei sjacheraars die zo zoveel mogelijk geld proberen te verdienen aan deze auto's.
    Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
    TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
    www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2015
    Posts
    20
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Tunen 3.2 FSI motor

    @JeroenPeetje

    Aiai, dit is de auto waarin ik een proefrit heb gemaakt. En bij deze auto heb ik de aankoopkeuring laten doen. Jeroen, ik moet je helaas mededelen dat er wel wat gebreken zijn aan de auto die je hebt gekocht.

    De 3.2FSI in je auto is toe aan een nieuwe distributieketting, bij de keuring is naar boven gekomen dat de motor onregelmatig draait en dat ie een nokkenas-timing fout heeft. Daardoor kan starten soms mislukken en zal de motor op een gegeven moment helemaal in de soep lopen mocht je het niet vervangen. Kosten voor het vervangen van deze ketting zijn niet mals.

    Het kabeltje bij de remblokken linksvoor is ook losgetrokken. Deze zul je dus weer vast moeten laten zetten en de remblokken moeten vervangen worden. Nieuwe remschijven en banden was volgens de keurmeester ook geen overbodige luxe.

    De keurmeester heeft me een week na de keuring nog gebeld met de mededeling dat de km. stand waarschijnlijk wel zou kunnen kloppen, maar dat hij het raar bleef vinden dat de parameters in vagcom waren gewijzigd. Daarnaast is de onderhoudsbeurt in Denemarken (die in het boekje staat) nooit uitgevoerd. De keurmeester heeft met de desbetreffende garage in Denemarken gebeld, maar ze wisten niks van de beurt af, en er was ook niks terug te vinden in het systeem.

    Bijgevoegd nogmaals de foto van het losgetrokken kabeltje voor de waarschuwing van versleten remblokken

    WhatsApp Image 2018-05-20 at 12.08.45.jpg
    Laatst gewijzigd door koekkoek12; 09-07-18 om 12:19.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Tunen 3.2 FSI motor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pedro sr. Bekijk Berichten
    Ik lees heel veel schade-onlogische kilometerstand-gerommel met coderingen-import, en ineens is de motor slecht is de conclusie?

    Er wordt zo enorm veel aangeklooit met de import auto's dat het een klein wonder is dat er zo weinig brandend langs de snelweg staan, meer dan de helft van de geïmporteerde auto's van een paar jaar oud die wij zien zijn vieze goedkoop opgelapte teruggedraaide frikandellen, waarbij het niet aan de bouwkwaliteit, maar oplapkwaliteit ligt.

    Audi is populair, import gunstig, 1+1=2, allerlei sjacheraars die zo zoveel mogelijk geld proberen te verdienen aan deze auto's.
    Amen to that! Ik zie dagelijks slecht opgelapte import wagens voorbij komen met “weinig” km’s.

    Eigenlijk kan je van een import wagen die niet uit duitsland, belgie of frankrijk komt er al vanuit gaan dat het niks is en zelfs uit die landen komt veel rommel.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Audiwereld.nl: Uw retrofitspecialist

    Led upgrades | Grilles | Chiptuning | MMI retrofit | Cruise control | S-line / S / RS ombouw | Facelift upgrades| Bluetooth | DAB(+) | PDC | Camera upgrades | Schade reparatie | Velgen | VCDS

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    427
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Tunen 3.2 FSI motor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Leon Bekijk Berichten
    Amen to that! Ik zie dagelijks slecht opgelapte import wagens voorbij komen met “weinig” km’s.

    Eigenlijk kan je van een import wagen die niet uit duitsland, belgie of frankrijk komt er al vanuit gaan dat het niks is en zelfs uit die landen komt veel rommel.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    ik kan het ook bevestigen - regelmatig import auto's opgekocht (voor de export) die teruggedraaid waren!
    Laatst gewijzigd door rubensimon88; 10-07-18 om 05:59.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •