Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

  1. #1
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.626
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

    Bonjour,

    Was vandaag 35 jaar aan bladeren (en twee dode muizen...) uit de waterkast rond de airco/verwarming unit aan het verwijderen
    Toen zat ik te prakkedenken over het vervangen van het pollen-filter door een versie met actief-koolstof. Heb dat in de Kabriojoo namelijk ook gedaan. Ik kon echter geen filter vinden.
    Als ik ETKA juist interpreteer, had een wagen zonder airco een rond, buisvormig pollen-filter. Op de beeldtafel voor wagens mét airco zie ik nergens een filter.
    Eenmaal alle bladeren en die dooie muizen verwijderd, kon ik geen ingang vinden waar de airco z'n buitenlucht door naar binnen trekt. Hoe werkt dat? Hoe "ademt" de airco versie van de facelift 200?
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  2. #2
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    252
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

    De openingsklep zit vlak onder de ruit, staat bij motor uit, normale ventilatie en normale airco stand altijd open, deze klep gaat dicht als je de airco op low zet of op off zet, deze klep staat in verbinding met de klep die door de carosseriegaat achter het dashboard kastje, bij low of off gaat de klep buiten dicht en opent de klep binnen voor recirculatie van de binnenlucht.

    Er is inderdaad geen filter voor de airco versies, ik heb wel eens gezien dat er met polyester een soort bakje op de verdamperkast is gemaakt waar dan een luchtfilter kan worden ingezet, maar dit moet je echt op maat maken.

    Als je jezelf een plezier wilt doen haal je de hele verdamperkast eruit, zit vastgeschroefd met 4 schroeven aan de binnenkant, dus achter het dashboardkastje. Maak de kast open en controleer de staat van de verdamper.

    Ik heb die van mij deels in de menie gezet, de stalen en koperen uiteindes, deze roesten best hard. Kijk ook of de afwatering nog goed is, nieuwe afwateringslang heeft audi tradition voor €30. Ook de vacuumbol die de stand van de 2 kleppen regelt moet je even checken, dit rubber heeft het zwaar te verduren met de wisselende temperaturen.

    Bij het weer in elkaar zetten van de box moet je de naden en leidingdoorvoeren afkitten, met rubber kit of iets van Shell wet fix & seal.

    Plaats tevens nieuw schuim op de randen van de kleppen! Belangrijk is de dat het ventilatiesysgeem geen lekken van buitenaf heeft, dit verstoort uiteraard de gemeten waardes en de airco moet daardoor meer bijregelen.



    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  3. #3
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.626
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

    Danku very veel voor de uitleg.

    Ideetje om de status van de verdamper te bekijken: als ik deze twee rubberen stoppen er uit haal, kan ik met een endoscoop de staat van de verdamper in ingebouwde toestand bekiek'n yes?

    Screenshot 2024-06-29 at 23.33.07.jpg
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  4. #4
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    252
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten
    Danku very veel voor de uitleg.

    Ideetje om de status van de verdamper te bekijken: als ik deze twee rubberen stoppen er uit haal, kan ik met een endoscoop de staat van de verdamper in ingebouwde toestand bekiek'n yes?

    Screenshot 2024-06-29 at 23.33.07.jpg
    Ja dat is dan mooi makkelijk inderdaad.

    Maar vooral de onderkant roest hard, de verdamper heeft stalen pootjes zodat de lamellen de bodem van de box niet raken, als de afwatering ook maar een beetje verstopt zit dan gaat hier snel vocht ophopen en is de onderkant aardig weggeroest. Probeer dus vooral de onderkant van de verdamper te inspecteren met de endoscoop.

    Vaccum bol kun je natuurlijk makkelijk controleren door de bovenste klep dicht te drukken met de hand en dan de vacuumslang dicht te houden met je vinger, als de bovenste klep dan dicht blijft is die nog niet lek.

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door MechielHoenink; Gisteren om 07:10.

  5. #5
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.626
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

    Vandaag naar de verdamper gekeken:
    - Het schuim op de klep is compleet weggeteerd. Zit bijna niks meer aan.
    - Een endoscoop gebruiken is niet eens nodig. Door het kijkgat gekeken: er zit flink wat roest (rode pijl) aan de behuizing van de verdamper (de leidingen zien er nog wél goed uit).

    Audi 200 - Klima verdampfer - Peek hole 800x600.jpg

    De afspraak om te spoelen, aanstaande donderdag, kan ik voorlopig afzeggen

    In de Reparaturleitfaden vind ik iets over het uitbouwen van de verdamperkast. Idd. dashboardkastje eruit en dan 4 schroeven. Dan iets met om 90 graden kantelen? En hoe haal ik de verdamperkast los van de heater-core? Er zit een soort ronde buis/kraag tussen.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties


  6. #6
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    252
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten
    Vandaag naar de verdamper gekeken:
    - Het schuim op de klep is compleet weggeteerd. Zit bijna niks meer aan.
    - Een endoscoop gebruiken is niet eens nodig. Door het kijkgat gekeken: er zit flink wat roest (rode pijl) aan de behuizing van de verdamper (de leidingen zien er nog wél goed uit).

    Audi 200 - Klima verdampfer - Peek hole 800x600.jpg

    De afspraak om te spoelen, aanstaande donderdag, kan ik voorlopig afzeggen

    In de Reparaturleitfaden vind ik iets over het uitbouwen van de verdamperkast. Idd. dashboardkastje eruit en dan 4 schroeven. Dan iets met om 90 graden kantelen? En hoe haal ik de verdamperkast los van de heater-core? Er zit een soort ronde buis/kraag tussen.
    Verdamperkast inderdaad losschroeven, dan iets naar links schuiven (rechterkant van de auto) dan kun je de verbindingsslang tussen verdamperkast en ventilatiekast met een beetje wrikken er tussenuit halen. Verdamperkast moet dan 90° gekanteld worden, kant waar d droger zit moet dan omhoog wijzen, dan kun je de kast eruit tillen.

    Kast openen gaat door 9 klemmen met een platte schroevendraaier los te wippen en de rubber verzegelingsresten te verwijderen.

    Controleer ook de staat van de thermostaat op de kast, vaak iewat roestig maar doet het vaak nog, anders nog verkrijgbaar bij tradition.

    De verdamper moet je gewoon zien op te lappen met een borstel en dan met menie oid, stralen heeft denk ik geen zin, te gevoelig, eventueel een druktest van de verdamper kan geen kwaad. Verdampers zijn ontzettend moeilijk te vinden, laatste nieuwprijs toen ze nog beschikbaar waren was €1000... Dankzij dat het onderdelen uit de USA zijn...

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  7. #7
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.390
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

    Lood menie is helaas al lang uit de handel, die was goed roestwerend.
    Voor dingen die je niet ziet werk Rust-Oleum Zinkspray Galva Zinc 2185 erg goed tegen roest.

    De stalen pootjes zou ik vertinnen.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  8. Ad
  9. #8
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.626
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

    @MechielHoenink @fons716

    De stalen pootjes aan de onderkant vertinnen zal niet gaan. Aan 1 kant viel het pootje pardoes naar benee. Roestiger als de Titanic. Hier moet ik wat op gaan bedenken...

    Het veertje dat aan de onderste klep gaat (naar de cabine), is gebroken. Het zat alleen vast aan de onderstel klep en bungelde los. Bij de Bouwmarkt hebben ze zulke veertjes. Ik moet alleen ff kijken waar ie aan bevestigt wordt.

    1 zijkant is totaal verroest maar de leidingen gelukkig helemaal niet. Gaat leuk worden alle roest overal tussenuit te priegelen...
    Audi 200 - Klima verdampfer - Heater-core outside.jpg


    De andere zijkant, die aan de heater-core kant, heeft 1 verticale strip met roest, de rest is daar goed.
    Audi 200 - Klima verdampfer - Heater-core center side.jpg


    Op de binnenkant (cabine kant) van de verdamper zat voor 75% onder een dikke laag zut. Leek een beetje op vilt.
    Audi 200 - Klima verdampfer - Dirt-layer Cabin facing 1.jpg


    Ik kon het er met een stofzuiger met een zachte opzetborstel schoonmaken. Hier ben ik halfwegs:
    Audi 200 - Klima verdampfer - Dirt-layer Cabin facing 2.jpg

    Je hoeft niet gestudeerd te hebben om te snappen dat als 75% van het koellichaam zo bedekt is, de koeling niet van joppie zal zijn...

    Ik heb de verdamper nu helemaal schoon (op de roest na). Ik heb met een heel dun voelermaatje lamellen recht gebogen en en hij ziet er niet slecht uit.

    Onder de behuizing, op het metaal liggend, lag ooit een 2mm dikke laag "iets". Het lag in grote brokken los onderin (hier al verwijderd):
    Audi 200 - Klima verdampfer - Layer unter Verdamperkasten.jpg


    Daaronder verscheen de roestduivel. Daar moet ik echt iets aan doen.
    Audi 200 - Klima verdampfer - Rost unter Verdamperkasten.jpg

    Ik ben nu de twee behuizinghelften aan het schoonmaken. Goor is te zacht omschreven. Dat zachte kleverige spul om af te dichten, daarvan heeft men kilo's gebruikt... (of een verschrikkelijke viespeuk heeft de boel, lang geleden, over-the-top volgesmeert. Zelfs die metalen goudkleurige beugel waar de droger mee vastgeklemd wordt, zat helemaal onder die shit...
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  10. #9
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.390
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

    Geen idee of je dit spul kent, werkt zeer goed op onderdelen die je niet kunt stralen of met zuur netjes kunt ontroesten.
    https://www.riendewolf.nl/owatrol-ol...hoCvMEQAvD_BwE
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  11. #10
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    252
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 C3 Facelift - Hoe ademt de kachel/airco

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten
    @MechielHoenink @fons716

    1 zijkant is totaal verroest maar de leidingen gelukkig helemaal niet. Gaat leuk worden alle roest overal tussenuit te priegelen...
    Audi 200 - Klima verdampfer - Heater-core outside.jpg


    Op de binnenkant (cabine kant) van de verdamper zat voor 75% onder een dikke laag zut. Leek een beetje op vilt.
    Audi 200 - Klima verdampfer - Dirt-layer Cabin facing 1.jpg


    Onder de behuizing, op het metaal liggend, lag ooit een 2mm dikke laag "iets". Het lag in grote brokken los onderin (hier al verwijderd):
    Audi 200 - Klima verdampfer - Layer unter Verdamperkasten.jpg


    Daaronder verscheen de roestduivel. Daar moet ik echt iets aan doen.
    Audi 200 - Klima verdampfer - Rost unter Verdamperkasten.jpg

    Ik ben nu de twee behuizinghelften aan het schoonmaken. Goor is te zacht omschreven. Dat zachte kleverige spul om af te dichten, daarvan heeft men kilo's gebruikt... (of een verschrikkelijke viespeuk heeft de boel, lang geleden, over-the-top volgesmeert. Zelfs die metalen goudkleurige beugel waar de droger mee vastgeklemd wordt, zat helemaal onder die shit...
    Die van mij was ook ongeveer zo roestig, het scheelt dat het geen kritische roest is waardoor de verdamper snel lek kan gaan, maar inderdaad gewoon ontroesten of iets van roestomvormer, het koper kun je gerust mee schilderen.

    De verdamper functioneerd dan meer dan 30 jaar inderdaad als een luchtfilter ik had er ook bizar veel troep ik zitten.

    Niet vaak zoveel roest in de waterkast gezien. Ik heb mijn verdamperkast geplaatst in de waterkast zonder iets van vilt of wat dan ook eronder, het is nu gewoon een kunststof bak bovenop een nieuwe laklaag die ik daar heb neergelegd om sporen van de weggeslepen batterij houder uit te wissen. Als je de verdamperkast gewoon weer goed vastschroeft dan hoeft er geen vilt oid onder, dit trekt alleen maar weer vocht aan en nieuwe potentiele roest.

    En ja, die 2 helften van de verdamperkast zitten af fabriek helemaal ondergekliedert....

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •