Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: 3.0 BiTDI trilt erg na warme motor

  1. #1

    Standaard 3.0 BiTDI trilt erg na warme motor

    Beste leden,

    ik rijd nu al bijna een jaar een 3.0 BiTDI facelift en ik heb op dit moment het volgende probleem.

    Me wagen trilt heel erg vooral op lage toeren. Banden gewisseld, gericht en gebalanceerd maar dat mocht niet baten.

    Gisteren reed ik op de snelweg en had ik hem in zijn manueel gezet in de 8e versnelling waarbij, toen ik ging optrekken, de auto begon te schokkeren tussen de 1 en 2000 toeren en hij in noodloop ging met daarbij knipperende logo van de groeispiraal. Tijdens het uitlezen kreeg ik de code P008700.

    Code vervolgens gewist en vandaag opnieuw geprobeerd maar auto ging niet op noodloop maar trilt nogsteeds.

    Iemand hiermee ervaring? Bak en motor zijn wel gechipt.

    mijn gevoel gaat uit naar de koppelomvormer of iets in de brandstofleiding. Mijn achterremmen zijn ook op en worden ook vervangen. Maar mijn gevoel zegt dat het wellicht daar niet aan ligt…
    Laatst gewijzigd door OmeGerrit; 18-06-24 om 13:54.

  2. #2
    slimshady84's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2010
    Leeftijd
    39
    Posts
    364
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0 BiTDI trilt erg na warme motor

    https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16471.html

    nl Brandstof Rij/Systeem (commonrail) Druk te laag

    Mogelijke verschijnselen:
    Storingslampje (MIL) brandt
    Verminderd vermogen
    Motor houdt er helemaal mee op


    Mogelijke oplossingen:
    In ieder geval: plaats een nieuw brandstoffilter
    Check Meetwaardeblokken voor de brandstofdruk:
    Check de brandstofslangen (geknikt, samengedrukt, afgeknepen etc))
    Check Low Fuel Pressure System op lekken
    Check het brandstoffilter en het filter in de brandstofpomp
    Check de hoeveelheid brandstof die uit de brandstofpomp komt
    Check / vervang de hogedruk brandstofpomp


    edit: ook nog iets gevonden over dat er gevallen zijn waar de brandstofpomp het gewoon net niet aan kan (en zeker niet als die op laatste benen zou lopen). wellicht daar dan starten in de vorm van meetwaarden bekijken.
    Laatst gewijzigd door slimshady84; 18-06-24 om 14:18.
    Audi A6 C7.5 2.0tfsi S-line 2015
    ex - A4 B5 2.5tdi 2000 | ex - A4 B5 1.9tdi 1999 | ex - A4 B5 2.6 quattro 1997 | ex - A4 B5 2.6 1996 | ex - A4 B5 1.8 1995

  3. #3

    Standaard Re: 3.0 BiTDI trilt erg na warme motor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door slimshady84 Bekijk Berichten
    https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16471.html

    nl Brandstof Rij/Systeem (commonrail) Druk te laag

    Mogelijke verschijnselen:
    Storingslampje (MIL) brandt
    Verminderd vermogen
    Motor houdt er helemaal mee op


    Mogelijke oplossingen:
    In ieder geval: plaats een nieuw brandstoffilter
    Check Meetwaardeblokken voor de brandstofdruk:
    Check de brandstofslangen (geknikt, samengedrukt, afgeknepen etc))
    Check Low Fuel Pressure System op lekken
    Check het brandstoffilter en het filter in de brandstofpomp
    Check de hoeveelheid brandstof die uit de brandstofpomp komt
    Check / vervang de hogedruk brandstofpomp


    edit: ook nog iets gevonden over dat er gevallen zijn waar de brandstofpomp het gewoon net niet aan kan (en zeker niet als die op laatste benen zou lopen). wellicht daar dan starten in de vorm van meetwaarden bekijken.

    bedankt voor je reactie. Ik zou even moeten kijken hiervoor maar ik heb totaal geen vermogenverlies voor mijn gevoel en die trilling begint echt op mijn zenuwen te werken 🫣

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2017
    Leeftijd
    53
    Posts
    64
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 3.0 BiTDI trilt erg na warme motor

    Vervelend. Zoals hierboven al aan werd gegeven, rijdend de brandstof druk/turbodruk/inspuithoeveelheid per injector uitlezen dan weet u al wat meer. De Cp4.2 ( Brandstofpomp) zijn gevoelig voor te weinig toevoer van brandstof dan worden de nokken en volgers niet goed gesmeerd en vervolgens zit heel het brandstofsysteem vol met ijzervijlsel dat is wel een anndachtspuntje.
    Laatst gewijzigd door carbohans; 18-06-24 om 14:46.

  5. #5

    Standaard Re: 3.0 BiTDI trilt erg na warme motor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door carbohans Bekijk Berichten
    Vervelend. Zoals hierboven al aan werd gegeven, rijdend de brandstof druk/turbodruk/inspuithoeveelheid per injector uitlezen dan weet u al wat meer. De Cp4.2 ( Brandstofpomp) zijn gevoelig voor te weinig toevoer van brandstof dan worden de nokken en volgers niet goed gesmeerd en vervolgens zit heel het brandstofsysteem vol met ijzervijlsel dat is wel een anndachtspuntje.
    zou het ook niet aan de koppelomvormer/vliegwiel kunnen liggen? Het rare is dat ik de melding niet meer terug krijg. Eventueel de verstuivers testen?


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2017
    Leeftijd
    53
    Posts
    64
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 3.0 BiTDI trilt erg na warme motor

    De ZF bakken gaan niet snel kapot, er zit een hele grote marge in. Als de koppelomvormer zijn werk niet goed meer doet dan zal de bak niet meer goed schakelen of gaan slippen en warm lopen of bijgeluid lager kapot etc. Een Quattro maakt eigenlijk altijd wel wat bijgeluiden zeker als de auto wat ouder is en banden niet evenredig slijten. Maar de foutcode wijst naar een te lage brandstofdruk misch is het een raildruk sensor. Als ie getuned is moet u niet vergeten om ook de Olie druk hoger in te stellen er zijn schade gevallen bekend door een olie tekort naar de krukassen. (Bigend draait kapot) even navragen of de tuner dat gedaan heeft. Sommigen halen de oliedruk sensor los zodat je altijd Max druk hebt. Al rijdend een log maken van div parameters. Als er een verstuiver niet goed meer werkt dan compenseren de andere verstuivers dat kan je ook zien bij een log. Ben benieuwd wat het is?

  7. #7

    Standaard Re: 3.0 BiTDI trilt erg na warme motor

    Bedankt voor je reactie. Ik weet zelf uit ervaring dat die ZF bakken aardig wat NM kunnen verwerken al helemaal als ze getuned zijn.

    Ik ga eerst de verstuivers laten controleren mbv diagnose tool en vervolgens ook even de verstuivers zelf.

    Ik weet niet dat de trilling aan de sensor kan liggen… geen ervaring mee eerlijk gezegd.

  8. Ad
  9. #8
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.230
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0 BiTDI trilt erg na warme motor

    Inderdaad de verstuivers eruit halen, kijken of er een lekt en laten testen bij een goed revisiebedrijf. De storingscode geeft al aan dat de brandstofdruk waarschijnlijk te laag is en heeft dus niets met de bak te maken.

    Jos.

  10. #9

    Standaard Re: 3.0 BiTDI trilt erg na warme motor

    Ik ben vandaag naar de garage geweest.

    Op zijn advies wellicht eerst beginnen met de sensor en brandstoffilter. Als dat niet helpt daarna de verstuivers testen.

    Word vervolgd…..

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •